skip to Main Content

Connie Hedegaard prioriterer erhvervsinteresser

Selvom den maritime industri udleder dobbelt så meget CO2 som luftfartsselskaberne, er den ikke omfattet af EU’s CO2-kvotehandel. I 2008 blev det besluttet at inkludere luftfartsindustrien i handlen med CO2-kvoter, men EU-kommissionen har siden da undgået at indbefatte den maritime industri i lovgivningen – bl.a. efter løfter om, at industrien nok skulle ordne det selv i International Maritime Organisation.

De internationale forhandlinger blev dog aldrig til noget, så CO2-udledningen fra den maritime industri i EU er fortsat ureguleret. Shippingselskaberne er imod at indtræde i handlen med CO2-kvoter. “Vi kan være meget robuste, hvad dette angår – EU’s CO2-kvotehandelssystem passer ikke til shippingindustrien,” siger generalsekretæren for shippingselskabernes interesseorganisation, ICS, og angiveligt er Connie Hedegaard enig i dette.

Til gengæld støtter både shippingselskaberne og EU-kommissionen et forslag, som skal beskatte brændstoffet til skibene. Langt størstedelen af tankningen foregår nemlig offshore, hvor selskaberne undgår at blive beskattet. Det er uvist, hvor mange penge EU er gået glip i form af tabte CO2-kvoter, men hvis man behandlede den maritime industri, som man behandler luftfartsindustrien, kunne beløbet ifølge en kommissionsrapport være i omegnen af 24 milliarder euro.

Læs hele New Europes artikel her.

Oskar Lund Rasmussen

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Vi bruger cookies i forbindelse med besøgsstatistik.
Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker OK herunder, betragtes dette som din accept.

Luk