fbpx Skip to content

Delvis sejr for lastbilchauffører i EU-Parlamentet

Lastbilchaufførerne kunne fejre en delvis sejr, da EU-Parlamentet i går nedstemte udkastet til en ny vejpakke, der omhandler nye regler for vejtransport på tværs af EU’s grænser. MEP Rina Ronja Kari kalder det glædeligt, at yderligere social dumping indtil videre er bremset.

EU-Parlamentet sendte vejpakken retur til Transportudvalget, så skal den behandles af parlamentet igen. (Foto: Alf van Beem / Wikimedia) Commons

Lastbilchaufførerne i EU kunne ånde lettede op onsdag 4. juli. Et dramatisk afstemningsløb i EU-Parlamentet endte nemlig med, at den stærkt kritiserede vejpakke blev nedstemt med stort flertal.

Mange lastbilchauffører har i denne uge har demonstreret foran parlamentsbygning i Strasbourg i protest mod EU’s nye vejpakke. Den nye vejpakke – også kaldet mobilitetspakken – var et udspil fra EU-kommissionen til nye regler for chauffører, der transporterer gods på tværs af EU’s grænser.

Vejpakken handler for eksempel om, hvilke vilkår en fx rumænsk chauffør skal køre på vej gennem Tyskland og Danmark. Den skulle afgøre, hvornår der rumænske løn- og arbejdsvilkår, og hvornår der er tale om tyske og danske. Vejtransport er et område, hvor EU og det indre marked har ført til udbredt social dumping for lastbilcahuffører.

Spændende afstemning

Vejpakken havde været igennem EU-Parlamentets Transportudvalg, som havde lavet forslag til ændringer og regler i forlængelse af EU-Kommissionens udspil.

Men Transportudvalgets forslag lå meget langt fra fagbevægelsens ønsker, og de faldt ikke i god jord hos chaufførerne eller hos EU-parlamentarikerne.

“De regler, som Transportudvalget foreslog, ville langt fra stoppe problemerne. Faktisk vil det føre til endnu mere social dumping på vejene. En række fagforeninger på barrikaderne, herunder 3F og det europæiske transportarbejderforbund ETF har derfor protesteret mod vejpakken. Men heldigvis faldt den samlede pakke altså til sidst,” forklarer Rina Ronja Kari.

Umiddelbart tegnede det ellers ikke godt for lastbilchaufførerne. Ved afstemningerne om ændringsforslag vedtog et flertal i parlamentet, at chaufførerne skal kunne køre rundt i andre EU-lande i 10 dage, før de har ret til at komme over på samme løn- og arbejdsvilkår som lokale chauffører.

Desuden nedstemte man et forslag om, at chaufførerne skulle have ret til et ugentligt hvil uden for lastbilernes førehus. Begge beslutninger gik klart imod fagbevægelsens og chaufførernes ønsker.

“Men heldigvis blev hele den samlede pakke af ændringsforslag underkendt med et stort flertal i parlamentet til allersidst. Det var en redning på stregen!”, forklarer Rina Ronja Kari.

Vejpakken skal en ekstra tur i manegen

Nedstemningen af vejpakken i EU-Parlamentet betyder, at den nu skal retur og behandles i transportudvalget og i hele EU-Parlamentet igen, før forhandlingerne med Kommissionen og Rådet kan gå i gang.

Det kan få stor betydning for de vilkår, som chaufførerne skal køre under, samt ikke mindst for fagbevægelsens mulighed for at gøre noget ved sociale dumping på transportområdet.

“Inden dagens afstemning var der foreslået regler, som ville give mere social dumping og dårligere forhold for lastbilchaufførerne. Men de blev altså sparket til hjørne, og nu er der tid til, at resten af parlamentet kan komme til fornuft og lytte til chaufførernes krav. Det vil jeg i hvert fald arbejde hårdt for!”, siger Rina Ronja Kari.

Back To Top