Nyhed

EU går i krig mod tysk mindsteløn


EU-Kommissionen åbner nu sag mod Tyskland, fordi den tyske regering har indført en mindsteløn for chauffører, der kører på de tyske landevje.

Det skyldes, at den tyske mindsteløn - som man har indført for at bekæmpe den udbredte sociale dumping og lønpres, som er et udbredt fænomen i transportbranchen - i Kommissionens øjne er uforenelig med den frie bevægelighed.

Kommissionen finder, at de tyske krav til udenlandske chauffører krænker både retten til at udføre tjenester i et andet land og varernes fri bevægelse i EU. Kommissionen mener, at der er andre måder at sikre den sociale beskyttelse af lønmodtagere end de tyske krav, men nævner ikke, hvilke den har i tankerne.

Det er første gang, at EU-Kommissionen griber direkte ind i et lands lønpolitik og truer med at bringe sagen for EU-Domstolen. Og det er en katastrofe, siger MEP Rina Ronja Kari.

"EU skal på ingen måde blande sig i, hvilke lønninger tyske chauffører skal have for at køre på de tyske landeveje. Det er jo hul i hovedet, at EU aktivt vil gøre det sværere for medlemslandene at bekæmpe social dumping, når man tvinger et land til at fjerne mindstelønninger. Forhåbentlig er det her en øjenåbner, der viser, at EU ikke ønsker at bekæmpe social dumping, men faktisk gør alt, hvad der står i deres magt for at hæmme vores kamp mod lønpres og dårlige arbejdsvilkår. Det er en katastrofe, hvis Kommissionen får held med at trække Tysklan for Domstolen på grund af interne lønforhold," siger Rina Ronja Kari.

Eu skal blande sig uden om tysk løn
Hun mener, at det Kommissionens signal skal tages meget alvorligt og at det kan få store konsekvenser for social dumping i Europa, hvis Kommissionen lykkes med at stoppe de tyske mindstelønninger.

"I Danmark går vi ikke i retning af mindstelønninger, fordi vi har en god model, hvor parterne selv fohandler uden politisk indblandning. Det skal vi fortsætte med. Men vi skal samtidig støtte alle, der forsøger at gøre noget ved den voksende sociale dumping. Og EU skal på ingen måde blande sig i det. Social dumping og løntrykkeri er et kæmpe problem i transportbranchen. Tyskland har forsøgt at gøre noget ved det og det skal de selvfølgelig have lov til. Ligesom vi i Danmark skal have lov til at bekæmpe social dumping med alle tænkelige midler uden at frygte, at vi bliver trukket for Domstolen af EU-Kommissionen," siger Rina Ronja Kari.

Den tyske regering har to måneder til at svare på Kommissionens brev, før Kommissionen eventuelt går rettens vej for at få stoppet kravet om, at udenlandske chauffører overholder den tyske lov om en løn på mindst 8,50 euro (63 kroner) i timen.

Læs mere her.