Nyhed

Nej til EU-privatisering og angreb på strejkeret

Erik Bach og Rina Ronja Kari til demonstration i Strasbourg

EU-parlamentet skal vedtage den fjerde jernbanepakke, som skal åbne de nationale jernbanemarkeder for passagertransport for yderligere konkurrence i EU.

Pakken indeholder desuden et forslag om, at medlemslandene skal sikre et minimumsserviceniveau under strejker inden for den offentlige transport.

Rina Ronja Kari, medlem af EU-parlamentet og spidskandidat for Folkebevægelsen, siger:

- Jeg afviser ethvert forsøg fra EU på at blande sig i medlemslandenes ret til selv at organisere den lokale passagertransport. Derfor har jeg tænkt mig at stemme imod jernbanepakken i morgen.

- Passagertransport er en grundlæggende offentlig ydelse, som sikrer, at borgerne kan komme sikkert frem og tilbage fra hjemmet til arbejdet. Med jernbanepakken ønsker EU at privatisere denne ydelse. Det vil ske på bekostning af både passagererne og de ansatte ved jernbanen. Man kan bare kigge på erfaringerne fra Storbritannien, hvis man vil vide, hvor galt det kan gå, når man liberaliserer togtrafikken.

- For de passagerer, der benytter transport på mindre ’profitable’ linjer, vil priserne stige. For de ansatte ved jernbanen vil privatiseringen betyde forringet løn- og arbejdsforhold, da det typisk er den transportoperatør, som kommer med det billigste tilbud, der vinder kontrakten på en linje.

Erich Bach, kandidat for Folkebevægelsen og togfører, siger:

- Når EU-parlamentet vil sikre et minimumserviceniveau i forbindelse med strejker, så er det et frontalangreb på strejkeretten. Det viser hvor langt væk EU-parlamentet befinder sig fra de europæiske lønmodtagere. Strejkeretten er undtaget af EU-traktaterne - det er ikke noget EU skal blande sig i.

- Erfaringerne fra Europa, særligt fra Storbritannien, viser, at private operatører generelt uddanner de ansatte dårligere og i kortere tid for at spare på omkostningerne. Men det vil betyde forringet sikkerhed for passagererne og de ansatte.

- Forsøget på at harmonisere sikkerhedsstandarder ved at overføre kompetence til at udstede tilladelser og certifikater til Det Europæiske Jernbaneargentur kan blive en katastrofe for togsikkerheden. Jeg frygter, at Det Europæiske Jernbaneargentur vil ofre togsikkerheden i den hellige konkurrences navn.

Yderlige information
Rina Ronja Kari, MEP og spidskandidat for Folkebevægelsen mod EU 0045 2670 1816 (mobil)
Eric Bach, kandidat for Folkebevægelsen mod EU og togfører 0045 2629 3866 (mobil)}

Baggrund
Folkebevægelsens kandidater til EU-parlamentet, Rina Ronja Kari MEP og Erik Bach, deltog i dag i en demonstration i Strasbourg mod EU’s liberalisering af jernbanemarkedet forud for EU-parlamentets afstemning i morgen om den 4. jernbanepakke.

Jernbanepakken vil bla. harmonisere driftssikkerheden ved at give en større rolle til Det Europæiske Jernbaneagentur, som afløser de nationale myndigheder. Det Europæiske Jernbaneagentur skal være en "one-stop-shop", som udsteder EU-dækkende tilladelser til at tage jernbanekøretøjer i brug samt EU-dækkende sikkerhedscertifikater til operatørerne. I øjeblikket udstedes jernbanetilladelser og sikkerhedscertifikater af hver enkelt medlemsstat.