Først efter op til seks timers forsinkelse skal flypassagerer i fremtiden have kompensation. Det har EU´s transportministre besluttet med afsæt i et forslag fra EU-Kommissionen om at ændre de af EU fastsatte regler for kompensation ved flyforsinkelser. Efter de nuværende regler gives der kompensation til passagererne betalt af flyselskabet ved mere end tre timers forsinkelse.
EU-landenes transportministre er imidlertid blevet enige om, at der i stedet for skal være en forsinkelse på mere end fire timer ved kortere flyrejser og seks timer ved længere rejser, før der udløses en kompensation. Grænsen mellem en kort og en længere rejse er sat til 3500 kilometer.
Den europæiske forbrugerorganisation BEUC er stærkt utilfredse med transportministrenes beslutning. BEUC’s generaldirektør, Agustín Reyna, mener, at der er tale om en væsentlig tilbagerulning af centrale forbrugerrettigheder. De nye regler for kompensation vil fratage størstedelen af passagererne deres ret til kompensation, da de fleste forsinkelser er på mellem to og fire timer. Generaldirektøren opfordrer derfor EU-parlamentet til at forkaste ændringen af reglerne, når de skal til afstemning i parlamentet.
Også i Danmark opfatter Forbrugerrådet Tænk ændringen som en markant forringelse for passagerne og har tidligere kritiseret EU-Kommissionens forslag, hvori der blev lagt op til grænser på fem, ni og tolv timer afhængig af rejseafstanden.
”Det er en voldsom forringelse af passagerrettighederne. I Forbrugerrådet Tænk har vi længe arbejdet for bedre passagerrettigheder, men EU går nu den stik modsatte vej. De lægger op til at tage forbrugernes retmæssige penge og forære til flyselskaberne,” udtalte Winni Grosbøll, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.
Den danske transportminister Thomas Danielsen fra Venstre erkender, at ændringen af reglerne kan ses som en forringelse, men er dog ikke så bekymret. For ”du kan også som passager se det sådan, at det vigtigste er, at du kommer frem”, sagde transportministeren til DR i februar. Han har en tiltro til, at ændringen vil give flyselskaberne en “motivation til at komme på vingerne”, når de har en forsinkelse ud over 3 timer i stedet for helt at aflyse afgangen.
Ministeren støtter sammen med et flertal i Folketinget forslaget til ændring med blandt andet den begrundelse, at det samlet set vil nedbringe flyselskabernes byrder ”væsentligt”.
EU-Kommissionens ændringsforslag skal da næppe heller ses som et led i at begrænse den klimabelastende flytrafik, men som en imødekommelse af ønsker fra den indflydelsesrige flybranche, der gerne ser mere lempelige regler. SAS er helt enig i, at kompensation først skal gives efter fem timer og mener i øvrigt, at kompensationen er for høj.
Netop lempelse af regler, der af virksomhederne opfattes som byrder, står højt på EU´s dagsorden. Med afsæt i et såkaldt konkurrenceevnekompas skal alle gældende EU-lovgivning gennemgås med henblik på at forenkle regler, der af erhvervslivet opfattes som for snærende, men kan være indført som led i forbrugerbeskyttelse.
For flyselskaberne er der mange penge at hente på, at grænsen udvides for, hvornår der skal udbetales kompensation for forsinkelser. Ifølge beregninger fra Forbrugerrådet Tænk ville EU-Kommissionens forslag til ændrede regler betyde besparelser hos flyselskaberne på 16 milliarder kroner på europæisk plan, mens rejsende til og fra danske lufthavne går glip af 277 millioner.