skip to Main Content

Fri bus til alle – ellers tak

EU VIL LIBERALISERE BUSDRIFTEN. Jeg forudser, at en ladeport åbnes for social dumping og dårlige arbejdsforhold.


Flere lukkede busruter, dårligere service og arbejdspladser, der forsvinder. Det vil være nogle af konsekvenserne ved et forslag fra EU-parlamentet om liberalisering af busdriften.

I dag stemmer EU-parlamentet om at liberalisere busdriften i alle medlemslande. Det betyder, at vi fremover kan opleve nye bus-selskaber på markedet, både på korte og længere ruter. Mere flixbus, flere udenlandske selskaber og et langt mere ukontrolleret marked.

Det internationale transportforbund (EFT) har kritiseret forslaget massivt, og jeg bakker fuldt op om deres kritik og bekymringer.

EN LIBERALISERING af busdriften vil skabe en forværret konkurrence, hvor private busvognmænd vil fiske efter rentable linjer, køre på low-budget og presse deres chauffører til det yderste for at gøre det så billigt som muligt. Da Tyskland i 2013 liberaliserede deres bustransport steg antallet af sager om manglende overholdelse af arbejdstid til det tredobbelte.

– Det er imod trafiksikkerheden.
– Forslaget handler om økonomiske fordele. Øget konkurrence på bustransport betyder lukkede   linjer og et tab af arbejdspladser.
– Det er en stemme for mere pres på chaufførerne.
– Det handler om social dumping på bustransport, som vi har det det på vejgodstransport.

Sporene fra Padborg skræmmer

Chaufførerne forudser at ende i de samme problemer som lastbilchaufførerne, hvor chauffører sover i hytter, har fiktive ordninger for at vende hjem og generelt pressede arbejdsforhold. Jeg var selv i Padborg og så, hvordan forholdene for de filippinske chauffører var. Den slags kan ingen ønske gentager sig.

Jeg håber ikke, at mine kolleger i EU-parlamentet falder for det her. I Danmark oplever vi allerede nu, at ikke rentable ruter lukker. Det er til stor gene og belastning for folk i yderområder, det vil vi se meget mere af med det her forslag, da kun økonomisk rentable ruter vil kunne overleve.

Det er ikke rimeligt, at alle ikke har den samme service. At fordi du har bosat dig i et område af landet, hvor huset er billigere eller naturen smukkere, så er du afskåret fra at tage bussen til lægen eller besøge din familie.

Liberaliseringen af busdriften vil øge konkurrencen, betyde færre investeringer i offentlig transport, skabe jobs af lav kvalitet og tilbyde en langt ringere service.

(Denne blog har været bragt hos Avisen.dk d. 14. februar 2019)

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Vi bruger cookies i forbindelse med besøgsstatistik.
Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker OK herunder, betragtes dette som din accept.

Luk