fbpx Skip to content

Afsporet jernbaneliberalisering fik grønt lys i Bruxelles

EU-parlamentets godkendelse af ny jernbanepakke betyder, at mere liberalisering og privatisering er på vej til at blive en realitet. ”“ Det vil ikke styrke velfærden for borgerne, siger togfører Erik Bach og beklager, hvis regeringen vil stemme for det

EU-parlamentet vedtog i juli andenbehandlingen af en ny jernbanepakke, som vil betyde ydereligere adgang for private selskaber og liberalisering af togdrift og net. Som noget nyt gælder forslaget ikke kun godstrafikken, men åbner også op for liberalisering af EU’s passagertrafik.
Forslaget omfatter ikke den nationale passagertrafik, men den ansvarlige EU-kommissær har meddelt, at han vil komme med et forslag til liberalisering af medlemsstaternes passagertrafik inden udgangen af 2012.

Søren Søndergaard udtalte i forbindelse med behandlingerne i Parlamentet, at beslutningen totalt ignorerer de utallige negative erfaringer med liberalisering af jernbanen fra for eksempel Storbritannien, Italien og Portugal, som viser, at sikkerheden, servicen, billetprisen samt personalets løn og arbejdsvilkår forringes.
Togfører og medlem af Dansk Jernbaneforbund Erik Bach er enig:
– Når togtrafikken bliver liberaliseret vil det gå ud over både sikkerheden og servicen. Man kan frygte, at det vil gå ud over folk, der ikke har bil og som skal til eller fra arbejde tidligt om morgenen eller sent om aftenen, fordi man kigger på bundlinien, siger han.
– Det er beklageligt, hvis den danske transportminister stemmer for det, siger Erik Bach og tilføjer, at han fastholder sin modstand mod liberaliseringer og EU.

Det eneste lyspunkt i forbindelse med andenbehandlingen, var vedtagelsen af et ændringsforslag om nødvendigheden af offentlige investeringer i jernbanenettet.
Jernbanepakken skal endnu en tur forbi Ministerrådet før det er endeligt vedtaget.

MAR/IR
Back To Top