fbpx Skip to content

Nye EU-krav til bilers forurening er virkningsløse

Efter massivt pres fra bilindustrien gennemfører EU en stærkt udvandet justering af reglerne om person- og varebilers udledninger

Peter Raben
04/04/2024

Bilernes udstødning belaster klimaet. Derfor har EU ønsket at skærpe miljøkravene og begrænse bilernes forurening. Men efter voldsomt pres fra den europæiske bilindustri er kravene blevet så udvandede, at ikke blot danske parlamentarikere og den danske regering, men også bilejernes organisation FDM er stærkt kritiske og opfatter de nye regler som virkningsløse.

Ganske vist skærpes grænseværdierne for udledningen fra busser og lastbiler. Derimod røres der ikke ved grænseværdierne for person- og varebilers udledning. Og nye krav i forhold til partikler fra bilers bremseskiver og dæk vil kun have begrænset effekt.

Danske EU-parlamentsmedlemmer fra Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten er derfor stærkt kritiske over for det forslag, der er fremlagt af EU-Kommissionen og stemte imod ved behandlingen af det i parlamentet i begyndelsen af marts.

Christel Schaldemose fra Socialdemokratiet havde selv været med til at forhandle forslaget, men havde ønsket strammere regler. ”Det er dybt bekymrende, for det handler om folks sundhed, og om at forhindre for tidlige dødsfald,” udtalte hun til DR. Forurening fra artikler og gasser i luften er da også en dræber. Ifølge Miljøministeriet koster denne luftforurening årligt 4.000 mennesker livet i Danmark og er i hele EU skyld i 300.000 dødsfald.

Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten har også været med til at forhandle kravene, som han i DR kalder en falliterklæring, hvor ”bilindustriens tårnhøje profit sættes over befolkningens sundhed”.  Kira Marie Peter-Hansen fra SF mener ligeledes, at bilindustriens interesser vægtes over befolkningens sundhed.

Christel Schaldemose lagde i TV-avisen på DR ikke skjul på, at der havde været gennemført en massiv lobbyindsats fra den europæiske bilindustri, der frygtede at for stramme regler ville være konkurrenceforvridende i forhold til bilproducenter i andre dele af verden. Især kinesisk producerede biler opnår i disse år en stadig større markedsandel på bekostning af europæiske bilproducenter som blandt andet Volkswagen, der er hårdt presset. Ifølge Volkswagen ville skærpede krav til udledninger fordyre bilpriserne, så for eksempel en Polo ville stige med mellem 3.000 og 5.000 euro på slutsedlen svarende til op til 38.000 kroner – før afgifter i Danmark. Det er dog langt højere beløb end anslået af EU.

Den indflydelsesrige bilindustri med i alt 14 millioner medarbejdere får opbakning af en række regeringer, der opfatter reglerne som industripolitik. Da forslaget til nye, strammere regler kom på bordet sidste år, fandt regeringerne fra bilproducerende lande som Frankrig, Italien og Tjekkiet sammen i en alliance med Bulgarien, Rumænien, Ungarn, Slovakiet og Polen med den hensigt at modvirke nye skrappere regler. I en fælles udtalelse gav disse lande til kende, at de ville modsætte sig alle nye regler om person- og varebilers udledninger. Deres forsøg på at sætte foden på bremsen lykkedes.

Som den eneste regering stemte den danske regering ved et ministerrådsmøde i Bruxelles i september 2023 imod det spanske EU-formandskabs udarbejdede kompromisforslag, der af miljøminister Magnus Heunicke blev betegnet som ”ekstremt uambitiøst”. Han betegnede forslaget som en svækkelse af den grønne omstilling og til skade for folkesundheden. Der var ikke megen opbakning at hente fra andre lande – heller ikke Tyskland med en regering, hvori partiet De Grønne indgår. Den tyske klimaminister Sven Giegold beklagede blot, at forslaget var mindre ambitiøst end det oprindelige oplæg fra EU-Kommissionen.

Mens bilindustriens største lobbygruppe European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) hilste kompromisforslaget velkomment, betegnede miljøorganisationen European Federation for Transport and Environment det som greenwashing.

Danske FDM var positiv over for det oprindelige udspil fra EU-Kommissionen, men er skuffet over, hvad det er endt med. EU burde efter organisationens mening være gået meget længere. ”I FDM havde vi meget gerne set, at man havde strammet kravene til selve udstødningen, og at man havde taget flere stoffer med; men det blev altså en lidt tam omgang”, lød kommentaren til DR fra afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Folkebevægelsen mod EU er ikke overrasket over resultatet og kalder sagen ” en perfekt illustration af, hvorfor det er farligt at overlade miljøpolitik til EU”. Forperson i Folkebevægelsen mod EU Susanna Dyre-Greensite uddyber, ”I EU er det alt for tit dem, med flest penge, der bestemmer. Det er det, vi ser her. Politikere, der repræsenterer deres grønne vælgere, bliver overtrumfet af lobbyinteresser. Ikke nok med at det er sort politik på EU-niveau, så stopper EU også de enkelte lande i at gå forrest.”

EU-reglerne om bilers udledning kaldet euro-normer er løbende blevet justeret og skærpet. De nuværende regler er snart 10 år gamle, og de nye regler kaldet Euro-7 bliver formodentlig den sidste justering, da EU har besluttet at udfase forbrændingsmotoren fra 2035, så benzin- og dieseldrevne biler erstattes af eldrevne. Frem til 2035 kan der fortsat anskaffes biler med forbrændingsmotor, og mange af disse vil fortsat være på vejene også efter 2035. Afhængig af hvor hurtigt skifter fra forbrændingsmotor- til eldrevne biler forløber, vil tusindvis af mennesker i Europa i mindst ti år frem fortsat være ofre bilers skadelige udledninger.

 

 

Back To Top