skip to Main Content

EU skal ikke score kassen på klimakrisen

EU-afgift på flyrejser vil ramme socialt skævt og sender pengene det forkerte sted hen. Danmark skal gå forrest for en progressiv og international klimaindsats, mener Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU.

Folkebevægelsen mod EU er modstandere af en EU-afgift på flyrejser.

Det skyldes, at denne betalingsløsning sender penge til klimaforbedringer ned i et sort hul i EU’s bureaukrati i stedet for at finansiere en progressiv, international løsning.

Samtidig er EU-forslaget ulighedsskabende. Det rammer nemlig den fattigste del af befolkningen hårdest på pengepungen, hvis man pålægger forbrugeren en afgift uden sociale hensyn.

– Indsatsen for klimaet er vigtigere end nogensinde før. Det er vigtigt, at vi lytter til befolkningens krav om holdbare og langsigtede svar. Derfor skal EU ikke score kassen på halve løsninger, som bare skyder problemerne foran os, siger spidskandidat for Folkebevægelsen mod EU’s Rina Ronja Kari.

Penge til førertrøje

Ifølge eksperter er en flyrejse den aktivitet, hvor man som enkeltperson forbrænder allermest CO2 på den kortest tid.

Samtidig vil flytrafikken stige med 2 procentpoint om året i Europa de kommende år, hvilket vil medføre, at der i 2037 vil være mere end halvanden milliard passagerer gennem de europæiske lufthavne

Af samme grund er emnet kommet på dagsordenen i forbindelse med det kommende EU-Parlamentsvalg.

De danske kandidater er splittet i spørgsmålet, men for Folkebevægelsen mod EU er der ingen tvivl.

– Det er en fin ide at kigge på afgifter på flytrafik. Men det skal være en progressiv beskatning og pengene skal tilbage til Danmark, så vi har mulighed for gå forrest og som minimum imødekomme FN’s klimamål, siger Rina Ronja Kari.

– Klimakrisen kræver internationale løsninger og modet til at gå forrest. EU er en hæmsko i denne forbindelse. Her vægter man nemlig hensynet til de store, forurenende industrier i det Indre Marked højere end klima- og miljøforbedringer, lyder det fra bevægelsens spidskandidat.

Som et konkret eksempel nævner Rina Ronja Kari EU-direktivet for “omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet” fra 2003, hvor motorbrændstof af ‘konkurrencemæssige situation’ direkte er undtaget minimumsafgifter.

Direktivet kan læses på dansk i sin helhed her (Artikel 14).

Back To Top

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Vi bruger cookies i forbindelse med besøgsstatistik.
Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker OK herunder, betragtes dette som din accept.

Luk